Noortje

Boven het alledaagse uitgetild worden. Ik geloof dat dat af en toe belangrijk is, voor iedereen. Onze levens zijn zo vol en zo gericht op efficiëntie. De ruimte voor het mystieke, het ongrijpbare, lijkt steeds kleiner te worden. Muziek en poëzie helpen om die ruimte op te zoeken, om buiten die vastomlijnde kaders van het dagelijkse leven te raken. Om zo nieuwe niveaus en perspectieven te ontdekken. Die fantastische zoektocht drijft mij als maker en als uitvoerder.

Ik maak live muziek; zing, speel viool. Schrijf teksten en zoek naar theatrale vormen. De uitkomst is de ene keer een concert, de andere keer een voorstelling, en alles daar tussenin. Daarbij word ik geïnspireerd door de cultuurgeschiedenis, spiritualiteit & religie, de geesteswetenschappen. En ook door de noodzaken van vandaag. 

 

“Zo
Zo werden wij geboren
Wisten van kwaad noch goed
Kenden geen ik
Kenden geen jij
Kenden alleen het Ene dat ons leven doet
Zo werden wij geboren

Zo worden wij geboren
Zijn met alles één
Er is geen jou
Er is geen mij
Alleen de grote ruimte om ons heen”

Uit: Reminiscent, een kerstcantate (2018)

Boven het alledaagse uitgetild worden. Ik geloof dat dat af en toe belangrijk is, voor iedereen. Onze levens zijn zo vol en zo gericht op efficiëntie. De ruimte voor het mystieke, het ongrijpbare, lijkt steeds kleiner te worden. Muziek en poëzie helpen om die ruimte op te zoeken, om buiten die vastomlijnde kaders van het dagelijkse leven te raken. Om zo nieuwe niveaus en perspectieven te ontdekken. Die fantastische zoektocht drijft mij als maker en als uitvoerder.

Ik maak live muziek; zing, speel viool. Schrijf teksten en zoek naar theatrale vormen. De uitkomst is de ene keer een concert, de andere keer een voorstelling, en alles daar tussenin. Daarbij word ik geïnspireerd door de cultuurgeschiedenis, spiritualiteit & religie, de geesteswetenschappen. En ook door de noodzaken van vandaag.

 

“Zo
Zo werden wij geboren
Wisten van kwaad noch goed
Kenden geen ik
Kenden geen jij
Kenden alleen het Ene dat ons leven doet
Zo werden wij geboren

Zo worden wij geboren
Zijn met alles één
Er is geen jou
Er is geen mij
Alleen de grote ruimte om ons heen”

Uit: Reminiscent, een kerstcantate (2018)

BIO

Noortje Braat (1980) creeërt muziek, teksten en hedendaags muziektheater. Zij streeft als maker naar zeggingskracht met minimale middelen, en zoekt eerder naar abstractie dan naar een concreet verhaal, waardoor er veel ruimte blijft voor de verbeelding van de toeschouwer.

Ze volgde vanaf haar negende de Vooropleiding viool aan het Rotterdams Conservatorium en studeerde Compositie aan het Utrechts Conservatorium. Ze deed de opleiding tot theatermaker aan de Amsterdamse Theateracademie en rondde haar Bachelor af in de Nederlandse Taal & Cultuur aan de UvA. Noortje was regieassistent bij Svadebka! door Cappella Amsterdam, bij meerdere producties van Holland Opera, en van muziektheaterregisseurs als David Prins en Marcel Sijm.

Zij componeerde de Maria Magdalena Passie, maakte al in 2016 een kleinkunstvoorstelling over de transitietijd waar we in zitten (Het zal eens Tijd worden! – met Egon Kracht) en schreef en regisseerde de muziektheatervoorstelling Twee werelden bewoon ik. Sinds 2012 is Noortje dirigent van een enthousiast amateurorkest in De Bilt: Samuze.

Zie voor meer informatie de ‘Mijn Werk’-pagina.

Daarnaast bouwt zij samen met haar man een huis van restmaterialen in Almere-Oosterwold.